Nařízení (EU) 2016/679 představuje právní rámec ochrany osobních údajů platný na celém území EU, který hájí práva jejích občanů proti neoprávněnému zacházení s jejich daty a osobními údaji. GDPR přebírá všechny dosavadní zásady ochrany a zpracování údajů, na nichž unijní systém ochrany osobních údajů stojí a potvrzuje, že ochrana cestuje přes hranice současně s osobními údaji.
Správci a zpracovatelé jsou za určitých podmínek povinni jmenovat pověřence pro ochranu osobních údajů. Podrobněji jsou stanoveny povinnosti při zabezpečení zpracování a nově je zavedena povinnost ohlašovat případy porušení zabezpečení osobních údajů dozorovému úřadu a občanům, jichž se porušení zabezpečení týká.
Správce:
Obecní úřad Horní Lapač
Horní Lapač 22
769 01 Holešov
E: obec@hornilapac.cz
M: 739 043 543
datová schránka: 8ecbt5q
Pověřenec pro ochranu osobních údajů:
Olga Turečková
Masarykova 628,
769 01 Holešov
M: 772 722 898
E: poverenec@mikroregionholesovsko.cz
Na pověřence se také můžete obracet s jakýmikoliv dotazy, podněty a požadavky na uplatnění Vašich práv, které se týkají přímo Vašich osobních údajů používaných v rámci některé agendy v obci, a to zejména, pokud se nechcete obrátit přímo na zástupce obce. Pověřenec Vaše dotazy, požadavky a podněty odborně vyhodnotí, předá správci spolu s doporučením, jak je řešit, případně vám poskytne základní informace a konzultaci.
1. Zpracování osobních údajů
Při zpracovávání osobních údajů se řídíme právními předpisy, zejména nařízením Evropské unie o ochraně osobních údajů (GDPR) platného od 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 s nabytím účinnosti od 25.5.2018. Obec zpracovává osobní údaje (dále jen „OÚ“) ve veřejném zájmu a v nezbytném rozsahu pro plnění povinností vyplývajících ze zákona o obcích a dalších obecně závazných právních předpisů v rámci:
- Samostatné působnosti úřadu např.: střet zájmů, veřejné zakázky, projekty, žádosti o dotace, místní poplatky,
- Přenesené působnosti úřadu např.: poskytování informací dle zákona č. 106/1999 Sb., katastr nemovitostí, pozemní komunikace, odpadové hospodářství, uzemní plánování, krizové řízení, rejstřík trestů, Czech Point, rvidence obyvatel, správní řád, základní registry, volby, pozemkové úpravy, ochrana životního prostředí,
- Zajištění interních procesů a provozu organizace např.: výběrová řízení na zaměstnance, pracovněprávní a mzdová agenda, evidence úrazů, ochrana majetku a osob, prezentace organizace, vedení účetnictví
2. Informace o pořizování fotografií, obrazových a zvukových záznamů z akcí
Osobní údaje může obecní úřad zpracovávat také na základě veřejného zájmu dle článku 6 odst. 1 písm. c) GDPR. V rámci akcí pořádaných organizátorem akcí Obcí Horní Lapač mohou být pořizovány obrazové a zvukové záznamy za účelem prezentace organizátora akce. Obec Horní Lapač nenese odpovědnost za záznamy pořízené a zveřejněné jinými subjekty.
3. Principy zpracování a ochrana osobních údajů
Obec Horní Lapač zpracovává přesné osobní údaje, a to přiměřené, relevantní a omezené na nezbytný rozsah ve vztahu k účelu, pro který jsou zpracovávány. Osobní údaje jsou shromažďovány jen pro předem vymezené, výslovně vyjádřené a legitimní účely. Osobní údaje jsou uchovávány v listinné i elektronické podobě pouze po omezenou dobu, odpovídající účelu zpracování a v souladu s platným vnitřním předpisem ,,Skartační a spisový řád obce“. Osobní údaje subjektu údajů (občan, organizace, zaměstnanec) jsou přístupné co nejmenšímu počtu osob.
4. Práva subjektů údajů
Subjekt údajů (občan, organizace, zaměstnanec) má:
- právo na přístup ke svým osobním údajům,
- právo na opravu nepřesných údajů,
- právo na výmaz (právo být zapomenut),
- právo na omezení zpracování, přenositelnost,
- právo vznést námitku proti zpracování osobních údajů a
- právo dodat stížnost u ÚOOÚ
Vaše požadavky budou vždy řádně posouzeny a vypořádány v souladu s příslušnými ustanoveními obecného nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR). V případě, že Váš požadavek na poskytnutí těchto informací bude zjevně bezdůvodný nebo nepřiměřený, zejména opakovaný v krátké době, můžeme požadovat úhradu přiměřených nákladů na základě vydaného Sazebníku úhrad.
5. Způsob uplatňování práv subjektů údajů
Elektronickým podáním:
- prostřednictvím elektronické podatelny se zaručeným elektronickým podpisem
- prostřednictvím datové schránky
- osobně v podatelně obecního úřadu (písemná žádost, občanský průkaz) v úředních hodinách
Postup k uplatnění práv subjektů údajů:
- Přijetí žádosti
- Identifikace žadatele
- Vyhodnocení žádosti
- Rozhodnutí o žádosti
- Výkon rozhodnutí
- Informování žadatele
Lhůta na zpracování žádosti činí 30 dní ode dne přijetí žádosti. Lhůtu lze ve výjimečných případech prodloužit až o 60 dní, zejména z důvodu komplexnosti a obtížnosti případu, o čemž musí být subjekt údajů ze strany správce údajů informován, včetně důvodu prodloužení.
6. Informování o zpracování údajů
Při zpracování údajů v působnosti Obce Horní Lapač jsou subjekty údajů transparentně informovány:
- webovými stránkami obce
- doplňující písemnou informací o zpracování osobních údajů poskytovaných ve vybraných agendách vyžadující informovaný souhlas
Úřad pro ochranu osobních údajů
GDPR obecná nařízení na UOOU.cz
MVCR - Modelové situace jak postupovat v praxi při ochraně osobních údajů
MVCR - Vzorové dokumenty